Agenda, rapport & huiswerk
De schoolagenda
De leerlingen van de lagere school krijgen een schoolagenda. Op die manier blijft u op de hoogte van de lessen en de huistaken. Ook kan de leerkracht hierin een nota schrijven om u op de hoogte te brengen over het werk en de houding van uw kind. Vraag elke dag naar deze agenda en zet dagelijks uw handtekening.
De kleuters krijgen een heen-en-weer-mapje, dat de kleuterleidster gebruikt om met u te communiceren. Kijk dit mapje elke dag na.
Rapporten
-
De leerlingen van de lagere school krijgen een rapport mee over hun leerresultaten en gedrag op school. Deze rapporten dient u te ondertekenen, en de volgende schooldag terug mee te geven naar de klas.
-
Wenst u met de leerkracht van uw kind te praten over een rapport? Maak dan een afspraak via de directie of rechtstreeks met de leerkracht.
-
Twee maal per jaar, in december en juni, krijgen het 5de en 6de leerjaar herhalingstoetsen. Deze zijn beslissend voor de overgang naar een hogere klas of naar het secundair onderwijs.
-
Tweemaal per jaar organiseert de school individueel oudercontact [link]. Wij brengen u hier schriftelijk van op de hoogte.
Huiswerkbeleid
Wij voeren op school een huiswerkbeleid, waarbij uw kind na verloop van tijd zelfstandig leert werken.
-
1ste leerjaar : ouders houden toezicht
-
2de leerjaar: kind maakt gebruik van de agenda, ouders helpen het kind hierbij
-
3de leerjaar: kind leert plannen (met welke taak begin ik, wat werk ik vervolgens af), ouders helpen bij de planning
-
4de leerjaar: kind leert autonoom plannen; ouders kunnen nog helpen
-
5de leerjaar: kind werkt zelfstandig een taak af, maakt zelf een planning voor verschillende dagen
-
6de leerjaar: kind werkt autonoom
Als ouder is het belangrijk dat u :
-
Ervoor zorgt dat uw kind in een rustige omgeving zijn huiswerk kan maken en zijn lessen instudeert.
-
Interesse toont in het het huiswerk van uw kind, maar het toch zelfstandig laat werken.
-
Controleert of het huiswerk is gemaakt
-
Luistert bij een leesopdracht
-
Geen extra oefeningen geeft (sport en spel zijn net zo belangrijk)
-
De taak niet verbetert. Fouten maken mag en moet. Indien uw kind toch problemen heeft bij het maken van zijn huiswerk, is het beter de leerkracht hiervan op de hoogte te brengen. Die kan dan de nodige ondersteuning geven.
-
Geen uitleg geeft. Moedig uw kind liever aan om met zijn vragen naar de leerkracht te gaan.